Sinterklaasmarkt 2017

€ 1838.42 voor de projecten van het Solidariteitsfonds, Super!

De KGK Alternatieve Sint Markt was zeer geslaagd. Gezellig; bruisend. Prachtige spullen, mooie boeken, lekker eten en drinken. Maar bovenal weer heel veel mensen die zich gezamenlijk inzetten voor de projecten die het Solidariteitsfonds weer kan steunen.

Wat zijn de ingrediënten voor dit gezellige feest? Ik denk dat het vooral komt door traditie van “geven en delen”. Wat zouden we moeten beginnen als er niet een grote stroom van de meest prachtige spullen naar de KGK-kerk was gebracht en de dozen met de meest gevarieerde boeken. Daarvoor onze grote dank.

Vervolgens hopen wij op de vele kopers. Spannend of al deze spullen weer een mooie plek krijgen. Gaat die kringloop weer draaien? We hebben onze trucs: lekkere kroketten, soep en koffie en thee met heel veel lekkers. En dit voor een zeer schappelijke prijs. Ja, dat helpt. Familie en vrienden en buren werden opgetrommeld.
En ja hoor, ze zijn weer in groten

getale gekomen. Ook daarvoor onze dank.

En dan de markt?

Mensen vroegen of het wel een echte Sinterklaasmarkt was? Ja, ten dele. Sommige mensen kopen de spullen voor hun kadootjes. Maar daarbij is het vooral dat de spullen hergebruikt worden en dus weer een nieuw leven krijgen. Een alternatieve economie lijkt het, en hierbij vooral, dat mensen spullen kopen voor het goede doel, voor de mooie projecten van het Solidariteitsfonds.

Voorbeelden van projecten die we dit najaar ondersteunden zijn:

Meubilair voor opvanghuis voor straatkinderen in Recife in Brazilië met € 900,-- Omheining voor een inkomsten-verwervende tuin voor 600 vrouwen in Lamins Village in Gambia €900,--; En het opknappen en inrichten van een winkel, waar eigengemaakte producten verkocht kunnen worden, t.b.v. school en naaiatelier; Bakka, Bangladesh € 900,--. Wij kunnen met de opbrengst van deze markt twee van deze projecten subsidiëren.

De overgebleven spullen hebben allemaal een goede bestemming gekregen. De kinderspelen zijn naar de St. Vrolijkheid in Vijfhuizen gebracht voor asielkinderen. Een aantal dozen met mooie spullen zijn voor vluchtelingen en mensen die net een status hebben gekregen. En het laatste restje is naar de kringloop gegaan.

Extra blij zijn we met de vrolijke fijne sfeer in de Keizersgrachtkerk. Zoveel mensen hebben keihard gewerkt, want het is echt een klus. Zie onze foto collage!!! (Agnes)

Dus echt uit de grond van ons hart… hartelijk dank voor iedereen, en een warm applaus voor de onmisbare zeer hardwerkende vrijwilligers

Namens het Solidariteitsfonds

Simon Bal en Reiny van Twillert