actueel

Pronkstuk van Nederland

Van 22 t/m 26 januari 2018 werden door AVROTROS vijf avonden lang live vanuit onze Keizersgrachtkerk de finales van de nationale verkiezing van 'Het pronkstuk van Nederland' uitgezonden. Van de Nachtwacht tot nijntje, van het Wilhelmus tot de ANWB-paddenstoel en van de DAF tot het Plakkaat van Verlatinghe; 30 stukken in de categorieën Ontwerp, Erfgoed en Kunst, die hun oorsprong hebben gevonden op Hollandse bodem, waren geselecteerd om kans te maken op de titel 'Het pronkstuk van Nederland'. Welk object zou deze felbegeerde titel uiteindelijk winnen?

Het mooiste pronkstuk was uiteindelijk 1origklnatuurlijk de Keizersgrachtkerk zelf: deze mooie kerk, gebouwd in 1888 naar ontwerp van de architecten vader en zoon Salm, was voor de gelegenheid mooi verlicht in rode en blauwe tinten, zodanig dat de prachtige architectuur extra mooi te zien was.
Na de laatste uitzendavond werd de kerk op zaterdag weer zo snel mogelijk in de 'oude' staat teruggebracht. Want eerlijk is eerlijk: zo zien we haar toch het liefst!
Maar het moet gezegd: het was een mooie ervaring, waar door veel vrijwilligers, onder leiding van onze koster, hard voor gewerkt is. Waarvoor hulde!

Lees ook: verhuur