Details programma Benefietconcert 2017

14 mei 2017 - Keizersgrachtkerk Amsterdam - 19:30uur

Centraal Kamerkoor
m.m.v. DuoVanCampVanDelft
&  Vocaal Kwartet Camerata
o.l.v. Leonard van Goudoever

Programma ‘De eenentwintigste eeuw is van alle tijden’

Lucas Wiegerink – A new song
voor zes-stemmig koor, uit het muziektheaterwerk ‘Being Arthur’
tekst: Anna Maria Versloot

Heinrich Schütz - Deutsches Magnificat
voor dubbelkoor en continuo, 1669

Cypriano De Rore - O Sonno
madrigaal, 1559

Leonard van Goudoever – Innocent Summer Clouds
in memoriam Laurens van der Graaff, 2014
bewerking voor dubbelkoor, cello en orgel

Father and Daughter
een filmanimatie van Michael Dudok de Wit
muziek: Normand Roger, arrangement voor cello en piano

Lucas Wiegerink – See the wretched strangers
voor dubbelkoor, cello en piano, première
Het stuk werd geschreven met financiële ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten.

 

Centraal Kamerkoor
Vanaf het ontstaan in 1981 heeft het koor zich gericht op het brengen van vooral twintigste-eeuwse werken, waarvan een groot aantal in opdracht is geschreven. Het koor heeft steeds gezocht naar producties van uiteenlopende aard, in combinatie met theater en diverse instrumentale ensembles. Zo werd er samengewerkt met onder meer het Aurelia Saxofoonkwartet, het Gijsbrecht van Aemstelkwartet, Ensemble d’Accord en het Ricciotti Ensemble. Voor muzikale theaterproducties werd samengewerkt met theatergroep BEWTH en toneelgroep Europa.
In 1990 werd in het kader van een uitwisselingsprogramma een reis gemaakt naar Moskou en omgeving.
Bij het 10-jarig bestaan van het koor werd een feestelijk concert gegeven in Paradiso Amsterdam met de Mis van Igor Strawinsky en Il Principe van Louis Andriessen.
Bijzondere herinneringen bewaart het koor aan een zomertournee met twee zeilschepen waarbij verschillende IJsselmeersteden en het Waddeneiland Vlieland werden aangedaan; uitgevoerd werd o.a. de Chichester Psalms van Leonard Bernstein.
Een van de hoogtepunten uit het bestaan van het koor vormt de muzikale zetting door Leonard van Goudoever van Under Milk Wood, A play for voices naar het gelijknamige hoorspel van Dylan Thomas.
Met herinneringen aan een project uit het verleden werd in 2015 onder de titel “Een stem uit het koor” een collage van Russische muziek en teksten uit het boek ‘Een stem uit het koor’ van Andrei Sinjawski gedeeltelijk hernomen.

Innocent Summer Clouds
Vlak na het drama met de MH 17 werd ik door het Geert Groote College Amsterdam gevraagd om een stuk te schrijven ter nagedachtenis aan de bij de ramp omgekomen leraar Laurens van der Graaff. Voor deze gelegenheid besloot ik een voor het koor eenvoudig en tonaal stuk te schrijven met begeleiding van een strijkorkest. Het is een compositie met geleende noten geworden. Het idioom daarvoor vond ik doordat ik tijdens de zomerdagen, waarin de gebeurtenissen met MH17 het land opschrikten, bezig was met  De Zomer van Antonio Vivaldi. Het leek me de juiste zomerkleur voor het wolkengedicht.

Het gedicht Wolken van Wisława Szymborska komt uit de bundel Chwild, Pools voor Het Moment. De voor deze compositie gebruikte Engelse vertaling is van Stanislaw Baranczak en Clare Cavanagh, op mijn verzoek aangepast door Huib Lammers. De Nederlandse vertaling van Gerard Rasch wordt voorafgaand aan de uitvoering gelezen. Het is een gedicht dat niet zozeer troost biedt als wel een bijzonder beeld schetst van het decor waarin zich het ongeluk afspeelde waarbij Laurens van der Graaff het leven verloor. Voor dit concert heb ik het stuk bewerkt voor dubbelkoor, orgel en cello.

Leonard van Goudoever

See the wretched strangers

See the wretched strangers componeerde ik op een tekst die afkomstig is uit Sir Thomas More. Dit toneelstuk werd geschreven door meerdere auteurs, waaronder William Shakespeare. Zijn aandeel is een monoloog die wordt gehouden door de humanist Thomas More tijdens de May Day protesten van 1517 in Londen. Boze Londenaren protesteerden tegen de komst van vluchtelingen uit Lombardije in Noord Italië. Ze waren bang dat de vluchtelingen hun banen en geld zouden inpikken. More maant hen tot kalmte en houdt een pleidooi voor een humane behandeling van vluchtelingen.
Het toneelstuk werd bijna een eeuw later geschreven, geïnspireerd op deze historische gebeurtenis. In de tijd dat het geschreven werd waren er andere protesten gaande in Londen, namelijk tegen de migratie van de hugenoten. Met dit rond 1603 geschreven pleidooi doet Shakespeare een beroep op ons empathisch vermogen en op het moment van componeren is de tekst nog net zo sterk en relevant als vier eeuwen geleden.

Imagine that you see the wretched strangers,
Their babies at their backs and their poor luggage,
Plodding to the ports and coasts for transportation,
And that you sit as kings in your desires,

Lucas Wiegerink

 

Centraal Kamer Koor anno 2016

Sopranen
Loes Bax, Agnes Dijker, Willemien Dijkshoorn, Aja Leemans,
Tessa Posthuma, Corien Tulp, Liesbeth Wijkhuizen
Alten
Josine Boerwinkel, Pauline Harmsen, Marjanne Hendriks,
Karen Pon, Maria van Selm, Cora van der Voort
Tenoren
Thomas Hessels, Daan Masseur, Annemargriet van Nierop,
Jak Plat, Joop Quint, Mark Soree
Bassen
Leo van den Bergh, Dolf Bruinsma, Wouter Kleinlooh,
Fred van der Puijl, Aart Waterman, Lucas Wiegerink

Vocaal Kwartet Camerata
Bregje van Goudoever, Trevor Mooijman, Pablo Gregorian, Menno Tummers

Duo VanCampVanDelft
Cello: Saartje Van Camp, www.saartjevancamp.info
Orgel en piano: Sebastiaan van Delft, www.vancampvandelft.nl

Artistieke leiding
Leonard van Goudoever, www.lvangoudoever.nl

Repetitoren
Bregje van Goudoever, Lucas Wiegerink www.lucaswiegerink.com

Zakelijke leiding: Els Weeda, Joop Quint
Catering: Jantien Taams, Annemargriet van Nierop, Els Weeda
Affiche/flyer: Gerard Vroon www.gerardvroon.nl